Filip Ignatowicz, AVATAROWE DOŚWIADCZANIE SZTUKI
To wykład dr Filipa Ignatowicza, w którym przejdziemy przez konkretne przykłady avatorowego doświadczania sztuki- czyli zazwyczaj zdalnego, cyfrowego i alternatywnego obiegu kultury najnowszej. Rozważymy zjawisko substytucji kulturowej, porozmawiamy o wystawach wewnątrz takich gier jak Fortnite, czy też o wernisażach w Decentraland. A wszystko w ramach pojęcia hybrydy zawieszonej pomiędzy wirtualem i realem.
Dodatkowo podczas spotkania zaprezentowany zostanie także premierowo najnowszy epizod video-performance Ignatowicza z serii artUNBOXING, który także poświęcony będzie sztuce związanej z pojęciem avataru i arcy-ciekawej wystawie z berlińskiego Palais Populaire. Przed pokazem skrótowo zostaną zaprezentowane konteksty całego artUNBOXINGowego projektu wraz z tropami koncepcyjnymi i strategią, która przyświeca temu projektowi.
Wydarzenie to wpisuje się w konferencję i międzynarodowy projekt artystyczno-badawczy:
SZTUKA NUMERYCZNA – POMIĘDZY WOLNOŚCIĄ A KONTROLĄ
i jego sekcję tematyczną: Neohybrydyzm
(Projekt dofinansowany z budżetu Miasta Gdańska i wsparty przez Gdańską Fundację Rozwoju Gospodarczego.)
Zapraszamy na PATIO ASP już w poniedziałek 28.11.2022 o godzinie 15:00
Więcej informacji o autorze i projekcie artUNBOXING poniżej:
dr Filip Ignatowicz – artysta wizualny, reżyser, dydaktyk.
Absolwent Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Dyplom, który obronił w 2014 r. w pracowniach prof. Henryka Cześnika, prof. Witosława Czerwonki i prof. Roberta Florczaka, został nagrodzony przez MKiDZN podczas wystawy Najlepsze Dyplomy ASP w Polsce.
W 2017 r. ukończył Gdyńską Szkołę Filmową (Wydział Reżyserski) kręcąc krótkometrażowy film fabularny “NOWY BRONX” pod opieką prof. Roberta Glińskiego i Leszka Starzyńskiego.
Od 2017 r. Filip pracuje jako wykładowca na ASP Gdańsk na swoim macierzystym Wydziale Malarstwa.
W 2018 r. pod opieką prof. Roberta Florczaka obronił pracę doktorską pod tytułem: “Festyn sztuki. Konsument versus kultura – czyli o fake’u, lovebranding’u i autoutowarowieniu” poświęconą sztuce w dobie społeczeństwa konsumpcyjnego i modelowi sztuki postkonsumpcyjnej.
Od 2019 wykłada także w Szkole Doktorskiej swojej alma mater- Metodykę wystąpień publicznych.
Ignatowicz swoimi ostatnimi pracami najczęściej próbuje przyjrzeć się kondycji człowieka funkcjonującego w rzeczywistości konsumpcyjnej. Jego flagowe projekty to stale rozwijany FIGNACY&co., w którym z artysty wciela się w rodzaj quasi-przedsiębiorstwa produkującego realizacje zawieszone na granicy sztuki i produktu, a także projekt video-performance artUNBOXING, który pod przykrywką kanału YouTube'owego za pomocą obecności i memicznego języka pochyla się nad narracją obiektów sztuki, gadżetów z wystaw, czy przedmiotów uważanych za kolekcjonerskie przy okazji obnażając prawa art-world’u.
„artUNBOXING” to video performance stworzony specjalnie na platformę YouTube, inspirowany przez unboxing – internetowy gatunek wideo. Treścią tego rodzaju filmów jest rozpakowywanie produktów, zazwyczaj znanych i drogich, a następnie recenzowanie ich wyglądu oraz działania. Zamiast przedmiotów typowych dla unboxingu tutaj otwierane są zakupione bądź zdobyte dzieła sztuki, przedmioty sygnowane przez artystów lub gadżety z wystaw. Ignatowicz dokonuje jednocześnie ich performatywnego przejęcia na zasadzie precedensu w postaci wymazanego przez Rauschenberga rysunku de Kooninga. Akt pierwszego otwarcia paczki, jej sprawdzenia, test zakupionego przedmiotu stanowi kwintesencję internetowego działania performatywnego. Działanie to jest częścią projektów polegających na badaniu granic między sztuką a produktem, konsumpcją a kulturą.
Koncepcja „artUNBOXING” powstała w 2014 roku, a część odcinków wystawiona została, jako część pracy doktorskiej na Wydziale Malarstwa ASP w Gdańsku w 2018 roku. Projekt ze wszystkimi upublicznionymi odcinkami dostępny jest darmowo na oficjalnym kanale YouTube. artUNBOXING wystawiany był między innymi podczas indywidualnej wystawy w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku (kuratorowanej przez Kingę Jarocką), podczas międzynarodowego festiwalu ARS ELECTRONICA w Linz w Austrii, czy np. na indywidualnej wystawie wewnątrz przestrzeni handlowej sklepu IKEA w Gdańsku w Matarni w ramach IKEA ART EVENT.
Rozwój poszczególnych faz i serii w ramach tego projektu wielokrotnie wspierany był przez Miasto Gdańsk, Województwo Pomorskie, Wydział Malarstwa ASP Gdańsk, a także Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu “Kultura w sieci”.