Międzynarodowa konferencja naukowo-artystyczna. (De)kolonizacja. Strategie horyzontalne.

Program konferencjipobierz (197 KB) docx

Abstrakty i biogramypobierz (450 KB) pdf

 

Komitet Naukowy

  • dra Katarzyna Lewandowska | Zakład Historii i Teorii Sztuki, ASP w Gdańsku
  • dr hab. Bogna Łakomska, prof. ASP w Gdańsku | Zakład Historii i Teorii Sztuki, ASP w Gdańsku
  • dra Magdalena Maciudzińska-Kamczycka | Katedra Historii Sztuki XX w Europie Środkowej i na Emigracji, Wydział Sztuk Pięknych, UMK w Toruniu
  • dra Monika Weychert | SWPS w Warszawie
  • dr Michał Bomastyk | Instytut Przeciwdziałania Wykluczeniom

Koordynatorki

  • mgra Marta Chełmińska | ASP w Gdańsku
  • mgra Beata Giejsztowt | ASP w Gdańsku

 

„Pracę z Flakonem (De)kolonizacja) dedykuję wszystkim Kaszalotom, Piżmowcom, Jedwabnikom, Koralowcom, Perłopławom i innym Osobom Pozaludzkim, które w wyniku naszej próżności i źle rozumianego luksusu doznały tortur, cierpienia i wykonano na nich egzekucje. Jest to eter dekolonizacji odrzucającej wyzysk słabszych, zapach wolności opartej na szacunku do świata.”
(Edyta Majewska-Rosińska)

 

Konferencja stanowi dopełnienie projektu, który był realizowany przez ostanie dwa lata w gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Wówczas zaproponowałyśmy cykl wykładów, które odnosiły się do strategii dekolonizacyjnych. Odbyło się osiem prelekcji zaproszonych przez nas wykładowczyń, które naukowo zajmują się sztuką spoza kręgu zachodniego i europejskiego. Na kolejnych spotkaniach rozmontowywałyśmy dotychczasową narrację, która opisywała tak zwaną sztukę ‘egzotyczną’, ‘wschodnią’, ‘orientalną’. Te wszystkie określenia wpisane są w system dominacji białego człowieka. Obserwując różne sytuacje w przestrzeni sztuki wyraźnie widać próbę zmiany tak zwanych negatywnych praktyk, których zawsze punktem wyjścia jest ucisk i podporządkowanie silniejszemu – słabszego. W ostatnich latach wiele znaczących ośrodków muzealnych i galeryjnych mierzy się z kolonialną i  rasistowską metodyką i metodologią uprawianą przez lata. Organizowane są debaty i wystawy dotyczące wyjścia poza ten opresyjny schemat. W kontekście dekolonizacyjnym inaczej myśli się o funkcji muzeum i aranżacji w nim, oraz prezentacji zbiorów, które w nich się znajdują. Już w latach 70. XX wieku kiedy pojawiała się nowa historia sztuki, uwzględniająca szeroki kontekst społeczny, zwrócono uwagę na konieczność wprowadzenia zmian w homogeniczną i dominującą wrażliwość białego.

Dekolonizacja jest pojęciem szerokim, mieszczącym różnorodność bardzo ważnych kwestii, zadająca trudne pytania, z którymi powinniśmy się jak najszybciej zmierzyć.
Wydaje nam się, że to wspólne spotkanie i wymiana jest bardzo potrzebna, szczególnie dzisiaj, w czasach dojmującej zapaści etycznej.

 

 

Program konferencji podzielono na panele, zgodnie z omawianymi przez osoby prelegenckie tematami.

  1. dekolonizacja w praktykach muzealnych, dekolonizacja w metodologii historyczno-artystycznej, dekolonizacja w praktykach artystycznych,
  2. dekolonizacja w kontekście społecznym: kryzys humanitarny, aktywistyczne strategie naprawy
  3. dekolonizacja w kontekście filozoficznym: nowa etyka, strategie troski, nowy, ucieleśniony język
  4. dekolonizacja w kontekście  socjologicznym: słyszalność i widoczność poszczególnych grup wykluczonych i mniejszościowych
  5. dekolonizacja krajów, przestrzeni, społeczności zawłaszczanych przez reżimową władzę.

 

W  ramach sympozjum odbędą się również:

  • performance Anny Steller
  • wystawa Usta pełne światła,
  • koncert zespołu Wstyd,
  • oraz dwie projekcje filmów.

Te aktywności stanowią dopełnienie tematu.

 

Noclegi: hotel Wolne Miasto Gdańsk, ul. Św. Ducha 2

Kolacja: 8.4.2024, godzina 20:30 Piwnice w ASP w Gdańsku

Wydarzenie na fb – przejdź do strony

 

To wydarzenie już się odbyło.

Terminarz:

  • 8.05.2024, 9:30-21:00
  • 9.05.2024, 8:30-20:00
  • 10.05.2024, 8:30-19:00