Międzynarodowa konferencja naukowo-artystyczna. (De)kolonizacja. Strategie horyzontalne.
Program konferencji – pobierz (197 KB) docx
Abstrakty i biogramy – pobierz (450 KB) pdf
Komitet Naukowy
- dra Katarzyna Lewandowska | Zakład Historii i Teorii Sztuki, ASP w Gdańsku
- dr hab. Bogna Łakomska, prof. ASP w Gdańsku | Zakład Historii i Teorii Sztuki, ASP w Gdańsku
- dra Magdalena Maciudzińska-Kamczycka | Katedra Historii Sztuki XX w Europie Środkowej i na Emigracji, Wydział Sztuk Pięknych, UMK w Toruniu
- dra Monika Weychert | SWPS w Warszawie
- dr Michał Bomastyk | Instytut Przeciwdziałania Wykluczeniom
Koordynatorki
- mgra Marta Chełmińska | ASP w Gdańsku
- mgra Beata Giejsztowt | ASP w Gdańsku
„Pracę z Flakonem (De)kolonizacja) dedykuję wszystkim Kaszalotom, Piżmowcom, Jedwabnikom, Koralowcom, Perłopławom i innym Osobom Pozaludzkim, które w wyniku naszej próżności i źle rozumianego luksusu doznały tortur, cierpienia i wykonano na nich egzekucje. Jest to eter dekolonizacji odrzucającej wyzysk słabszych, zapach wolności opartej na szacunku do świata.”
(Edyta Majewska-Rosińska)
Konferencja stanowi dopełnienie projektu, który był realizowany przez ostanie dwa lata w gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Wówczas zaproponowałyśmy cykl wykładów, które odnosiły się do strategii dekolonizacyjnych. Odbyło się osiem prelekcji zaproszonych przez nas wykładowczyń, które naukowo zajmują się sztuką spoza kręgu zachodniego i europejskiego. Na kolejnych spotkaniach rozmontowywałyśmy dotychczasową narrację, która opisywała tak zwaną sztukę ‘egzotyczną’, ‘wschodnią’, ‘orientalną’. Te wszystkie określenia wpisane są w system dominacji białego człowieka. Obserwując różne sytuacje w przestrzeni sztuki wyraźnie widać próbę zmiany tak zwanych negatywnych praktyk, których zawsze punktem wyjścia jest ucisk i podporządkowanie silniejszemu – słabszego. W ostatnich latach wiele znaczących ośrodków muzealnych i galeryjnych mierzy się z kolonialną i rasistowską metodyką i metodologią uprawianą przez lata. Organizowane są debaty i wystawy dotyczące wyjścia poza ten opresyjny schemat. W kontekście dekolonizacyjnym inaczej myśli się o funkcji muzeum i aranżacji w nim, oraz prezentacji zbiorów, które w nich się znajdują. Już w latach 70. XX wieku kiedy pojawiała się nowa historia sztuki, uwzględniająca szeroki kontekst społeczny, zwrócono uwagę na konieczność wprowadzenia zmian w homogeniczną i dominującą wrażliwość białego.
Dekolonizacja jest pojęciem szerokim, mieszczącym różnorodność bardzo ważnych kwestii, zadająca trudne pytania, z którymi powinniśmy się jak najszybciej zmierzyć.
Wydaje nam się, że to wspólne spotkanie i wymiana jest bardzo potrzebna, szczególnie dzisiaj, w czasach dojmującej zapaści etycznej.
Program konferencji podzielono na panele, zgodnie z omawianymi przez osoby prelegenckie tematami.
- dekolonizacja w praktykach muzealnych, dekolonizacja w metodologii historyczno-artystycznej, dekolonizacja w praktykach artystycznych,
- dekolonizacja w kontekście społecznym: kryzys humanitarny, aktywistyczne strategie naprawy
- dekolonizacja w kontekście filozoficznym: nowa etyka, strategie troski, nowy, ucieleśniony język
- dekolonizacja w kontekście socjologicznym: słyszalność i widoczność poszczególnych grup wykluczonych i mniejszościowych
- dekolonizacja krajów, przestrzeni, społeczności zawłaszczanych przez reżimową władzę.
W ramach sympozjum odbędą się również:
- performance Anny Steller
- wystawa Usta pełne światła,
- koncert zespołu Wstyd,
- oraz dwie projekcje filmów.
Te aktywności stanowią dopełnienie tematu.
Noclegi: hotel Wolne Miasto Gdańsk, ul. Św. Ducha 2
Kolacja: 8.4.2024, godzina 20:30 Piwnice w ASP w Gdańsku
Wydarzenie na fb – przejdź do strony